Учинак пројектног тима
 Сва три члана пројектног тима са српске стране (проф. Жарко Ћојбашић, проф. Горан Петровић и проф. Предраг Милић) и партнер у дијаспори из Немачке (проф. Драган Маринковић) своје задатке обављају у потпуности у складу са предлогом пројекта, укључујући и Гант дијаграм и одобрени буџет. Само одступања су била искључиво последица пандемије COVID-а и последичних продужетака пројекта, али је суштина пројектних активности у потпуности очувана чак и под веома тешким околностима. Посебно се сарадња између чланова тима може оценити као веома адекватна у свим потребним аспектима и шире, као што је на пример укључивање младих сарадника у пројектне активности.

 

 Сарадња између пројектног тима СРО у Србији и Пројектног партнера/Институције домаћина
 Партнерска организација са српске (Машински факултет Универзитета у Нишу) и немачке (Институт за механику Техничког универзитета у Берлину) изабрана је да буде веома компатибилна и усклађена, са комплементарном експертизом и истраживањем током припреме предлога пројекта. Мехатроника и рачунарска интелигенција су јаке истраживачке и образовне области у МФ УНИ Србија, које је комбиновано у пројекту са експертизом Институтом за механику ТУ Берлин Немачка у развоју, моделирању и тестирању паметних структура. Сарадња између пројектних партнера се показала као веома адекватна. Проширење и наставак сарадње партнерских институција је важан циљ пројекта, а СМСАС пројекат треба да обезбеди јачање оних активности које би омогућиле ближу и дуготрајнију сарадњу партнерских институција. Вреди напоменути да је поред значајног прекида пројекта услед пандемије COVID-а, неколико продужетака пројекта довело до промене руководства на обе партнерске стране, што је посебно важно на немачкој страни која се ни на који начин не финансира и чије су активности искључиво засноване. на добру вољу приступ. Ипак, пројектни тим је успео да одржи активности и одржи успешну реализацију пројекта.

 

 Напредак у имплементацији и постигнути резултати 
 У извјештајном периоду реализовано је неколико планираних истраживачких стаза и активности, у потпуности у складу са плановима имплементације СМСАС пројекта. Први колосек се односио на развој истраживачких идеја, које су се састојале од прегледа стања технике у овој области и развоја идеја унакрсним фертилизацијом експертизе обе стране. Други колосек је подразумевао међусобно истраживање развијених идеја, посебно узајамно истраживање паметних мехатроничких структура и система и експериментална истраживања и симулације и коначно истраживање примене на реалне проблеме паметног роботског хватања и потискивања вибрација у транспорту и логистици. Трећи колосек је подразумевао рад на заједничким публикацијама, што је подразумевало рад на једној конференцији и неколико публикација у часописима, знатно мимо првобитних планова. Четврти колосек је подразумевао рад на активностима дисеминације, што је обухватало успостављање веб сајта и почетне напоре на креирању друштвених медија, као и експлоатацију резултата укључивањем младих истраживача у истраживачке активности. Коначно, пети колосек је подразумевао активности на проширењу сарадње Машинског факултета и ТУ Берлин, што је до сада подразумевало тражење могућности за даљу сарадњу и међусобно истраживање у будућности на основу резултата пројекта. Сумирани, научни концепти истражени у првој фази пројекта имају за циљ нове мехатроничке системе са активним елементима који користе интегрисане интелигентне контроле, док методологија претпоставља нове приступе примењене за напредно моделирање и управљање паметним структурама.

 

 Резултати пројекта и резиме који се може објавити
 Mехатроника и паметни материјали су у последње време доживели изузетан раст у истраживању и развоју. Комбинација ова два концепта, примена паметних структура на мехатроничке системе, је циљ пројекта СМСАС. Добијени паметни мехатронички системи морају бити правилно пројектовани, тестирани и контролисани напредним методама, тако да истраживање у оквиру пројекта обухвата првенствено примену напредних верзија методе коначних елемената и рачунарске интелигенције. Мехатроника и рачунарска интелигенција су јаке истраживачке и образовне области на Машинском факултету Универзитета у Нишу, које је у оквиру СМСАС пројекта комбиновано са експертизом немачког партнера, Института за механику Техничког универзитета у Берлину, у развоју паметних структура. , моделирање и тестирање. Истраживања су усмерена на употребу паметних мехатроничких система у стварним апликацијама. До сада, током првог периода реализације пројекта, анализирани су и тестирани различити концепти за спајање мехатронских система, паметних структура и интелигентног управљања, како би се доказала њихова корисност и ефикасност у смислу добијања повећаних перформанси, поузданости и робусности. . Ове активности су резултирале са неколико научних публикација и изазвале интересовање и више напора на обе стране пројектног партнера. Даљи утицаји се могу очекивати од укључивања младих истраживача у пројектне активности, као и од накнадних пријава пројеката које ће произаћи из успостављене сарадње.

 

 Дисеминација
[1] Milić P., Marinković D., Klinge S., Ćojbašić Ž., (2023) Reissner-Mindlin Based Isogeometric Finite Element Formulation for Piezoelectric Active Laminated Shells, Technical Gazette 30, 2(2023), 416-425, DOI 10.17559/TV-20230128000280.
[2] Lukić, B., Petrović, G., Milić, P., Marinković, D., Ćojbašić, Ž., (2021), Application of the decision tree in vehicle procurement decision making, Innovative Mechanical Engineering, 1(1):147-157.
[3] Petrović G., Pavlović J., Madić M., Marinković D., (2022) Optimal Synthesis of Loader Drive Mechanisms: A Group Robust Decision-Making Rule Generation Approach, MACHINES, MDPI, 10, 5,2075-1702, doi.org/10.3390/machines10050329, 2022.
[4] Lukić, B., Petrović, G., Milić, P., Marinković, D., Ćojbašić, Ž., (2021), Computational intelligence and machine learning in traffic and transportation, The 8th International Conference on Transport and Logistics (TIL 2021), University of Niš, Faculty of Mechanical Engineering in Niš.
[5] Milićević I., Popović M., Dučić N., Vujičić V., Stepanić P., Marinković D., Ćojbašić Ž., (2022), Improving The Mechanical Characteristics of the 3d Printing Objects Using Hybrid Machine Learning Approach, Facta Universitatis, Series: Mechanical Engineering, Online First, DOI 10.22190/FUME220429036M.

 

 Остале дисеминационе и комуникационе активности

 Дисеминација резултата пројекта је почела у неколико праваца, како је планирано:
• Иако је првобитно било предвиђено објављивање најмање једне конференције и једног часописног рада, заједно са учешћем на најмање једној конференцији и активном промоцијом резултата пројекта, научна публикација је већ премашила првобитно планирани резултат за све време трајања пројекта, тако да истраживачке публикације остају главна дисеминација канал и главни фокус учесника.
• Умерена промоција је обављена на конференцијама ТИЛ 2021 (презентован рад) и САУМ 2021 због чињенице да реализација буџета пројекта тада још није почела са нејасном перспективом у вези са пандемијом ЦОВИД-а, али овај канал дисеминације ће се даље истраживати у другој фази.
• Завршено оснивање веб сајта пројекта са информативним садржајем о пројектним активностима и резултатима који се налази на серверима Машинског факултета Ниш на адреси http://smsas.masfak.ni.ac.rs/, уз успостављање дисеминације канала путем друштвених медија је у току и биће завршено у следећој фази пројекта.
• Успостављена је дисеминација резултата пројекта међу младим истраживачима Машинског факултета Ниш кроз интерне састанке и заједнички рад, што је резултирало њиховим укључивањем у истраживачке активности и њиховим интересовањем за будућу сарадњу МЕФ Ниш са ТУ Берлин.
За другу фазу планирана је дистрибуција промотивних материјала као што су леци и банери и дистрибуција током отворених дана међу потенцијалним и садашњим студентима јер је брза реализација буџета захтевала да се израда промотивних материјала остави за другу рату буџета.

 

 Додатне информације релевантне за имплементацију Пројекта
 Имплементација пројекта је тешко страдала од пандемије COVID-а, што је резултирало неколико продужења пројекта и одлагањем почетка кључних пројектних активности. Немачка је имала веома строга ограничења путовања и уласка, што су додатно закомпликовали интерни прописи Техничког универзитета у Берлину који су додатно ограничавали улазак страних истраживача у просторије ТУ Берлин због пандемије. Ово је пратило и компликовало значајно повећање цена летова, смештаја и других трошкова путовања. Све ово захтевало је озбиљно одлагање почетка реализације буџета, како би се сачекале околности у којима би се могао разумно очекивати успешан завршетак Пројекта. Најозбиљнија претња представљао је могући почетак трошења буџета са каснијом немогућношћу финализације Пројекта, поготово што Фонд за науку Србије није био у могућности да унапред прогласи продужење Пројекта. У таквим околностима став Пројектног тима је био да је почетак буџетске потрошње морао бити одложен до тачке када су изгледи за успешан завршетак Пројекта били разумно добри. Након неколико циклуса пажљивог репланирања, буџетска потрошња је почела средином 2022. године, уз минималне неопходне интервенције у пројектним активностима како би се прилагодили знатно већим путним трошковима од првобитно планираних, углавном у погледу трајања путовања и боравка у Немачкој. Ипак, успешан завршетак пројекта сада се чини врло вероватним, под условом да се друга рата буџета прими у разумно кратком времену како би се наредна путовања завршила на време.